Poradnik - jak naprawić stelaż
Uszkodzenie takie uniemożliwia normalne użytkowanie namiotu. Warto wiedzieć, że naprawy stelaża często można dokonać we własnym zakresie. Poniżej znajdziesz instrukcje jak naprawić stelaż namiotu.
Jeśli jednak po przeczytaniu nadal stwierdzasz niemoc to skorzystaj z usług serwisu partnerskiego IRAS-SERWIS, który złoży dla Ciebie odpowiedni stelaż.
PĘKNIĘCIE SEGMENTU STELAŻA
Dobór nowego segmentu:
Jest to najczęściej pojawiające się uszkodzenie. Przede wszystkim musimy zaopatrzyć się w segment odpowiedniej średnicy i długości. Najlepiej zrobić to oczywiście u producenta lub zmierzyć suwmiarką średnicę rurki (nie mierzymy metalowych okuć) i poszukać w specjalistycznych sklepach turystycznych. Cena pojedynczego segmentu może wynosić 5-10 zł. Jak widać koszt jest niewielki, więc warto kupić 1-2 szt na zapas. Kolejnym parametrem do sprawdzenia jest długość stelaża.
Ważne, aby sprawdzać długość „roboczą”, a nie długość segmentu razem z metalowym okuciem. W tym celu odejmujemy od całej długości stelaża głębokość metalowego okucia. Aluminiowy stelaż mierzymy bez przewężonej części. W myśl zasady „łatwiej patyk pokrótasić niż go potem podługasić” kupujemy stelaż takiej samej długości lub dłuższy.
Stelaż zarówno alu jak i z włókna docinamy używając ostrej piły do metalu, tak aby nie spowodować rozwarstwienia włókna.
Stelaża nie ściskamy imadłem! Dobrze jest ciasno owinąć taśmą miejsce cięcia. Po ucięciu taśmę należy usunąć. Krawędzie cięcia można lekko zeszlifować papierem ściernym lub drobnym pilnikiem.
Rozmontowanie stelaża
Stelaż aluminiowy jak i wykonany z włókna jest zbudowany z połączonych segmentów o długości ok. 45-60 cm. Końcówki stelaży z włókna najczęściej wykonane są ze stali, a na końcu stelaża są osadzone z użyciem kleju. Stelaże aluminiowe mają końcówki aluminiowe i mogą być osadzone na wcisk lub wkręcane. Przez całość konstrukcji jest przeciągnięta gumka, która trzyma wszystkie części razem i ułatwia rozkładanie. Gumka jest przeciągnięta przez otwór w końcówce i zasupełkowana na końcu (włókno szklane) lub zawiązana przez otwór końcówki (aluminium). Przed rozmontowaniem zwróć uwagę na kilka rzeczy:
- dobrze jest zmierzyć długość kompletnego stelaża (jeśli uszkodzenie na to pozwala);
- jeśli nie musimy wyciągać wszystkich segmentów to za ostatnim niewymienianym stelażem można zrobić na gumce łatwy do rozwiązania węzeł, aby nie uciekła nam gumka;
- demontaż zacznij od tego końca stelaża na którym jest segment bez metalowego okucia. Segment z metalową końcówką i okuciem zostaw nierozwiązany – będzie łatwiej trafić potem gumką w otwór we włóknie, zamiast w otwór głęboko w okuciu.
Następnie należy wydłubać z końcówki supełek z gumki i obciąć (lub rozwiązać). Końcówka może być zapchana ziemią. Utrata kilku centymetrów gumki nie ma wielkiego znaczenia. Jeśli gumka jest zwiotczała lub poprzecierana należy ją wymienić.
Montaż stelaża
Ściągamy uszkodzony segment i nawlekamy docięty nowy oraz pozostałe stelaże. Ostatnią zakładamy końcówkę. Jeśli gumka blokuje się w końcówce i nie da się jej przepchnąć, ani przeciągnąć szydłem to można spróbować ściągnąć metalową końcówkę (tę, która jest przy ziemi). Do tego będą potrzebne kombinerki lub nóż, przedmiot z ostrym kantem, który opieramy o metalową krawędź i opukujemy dookoła aby zsunąć. Gumkę naciągamy tak aby stelaż praktycznie sam się składał pod wpływem naciągu gumki, ale nie za mocno. Musi mieć na tyle luzu aby można go było rozkładać nie naciągając za bardzo gumki.
Jeśli dostępne są tylko segmenty krótsze niż potrzebny to kupujemy 2 sztuki krótkie i docinamy je po połowie długości każdy. Następnie przycięte elementy umieszczamy na dwóch końcach stelaża. W przeciwnym razie stelaż może być nierównomiernie naprężony lub nierówno będzie się składał.
Na koniec sprawdzamy czy cały stelaż na pewno ma odpowiednią długość.